Procedura testowa, czyli jak testujemy komputery stacjonarne 1 czerwca 2017 | Krzysztof Grzegorowski
Czas, kiedy w biurach można było oglądać las monitorów oraz klasycznych obudów typu Tower, już przeminął, choć desktopy wciąż stanowią spory odsetek wyposażenia firm i przedsiębiorstw. Wydajność, jak też możliwości rozbudowy i modernizacji tego sprzętu wciąż zostawiają laptopy w tyle, szczególnie gdy mówimy o największych i najwydajniejszych przedstawicielach komputerów stacjonarnych.
Ostatnie lata przyniosły sporo zmian na rynku desktopów. Potężne i ciężkie prostopadłościany przybrały formę Mini Tower, biznesowe komputery w obudowie Small Form Factor przeżywają drugą młodość, a coraz większą popularnością cieszą się niewielkie konstrukcje Mini PC. Co prawda tym ostatnim pod względem wydajności i możliwości rozbudowy bliżej do notebooków, ale wciąż są to komputery stacjonarne. Ponadto czołowi producenci sprzętu biznesowego śmielej zaczęli sięgać po rozwiązanie łączące w sobie płytę główną komputera z monitorem i obecnie w portfolio praktycznie każdej marki znajdziemy komputery typu All-in-One.
Należy mieć na uwadze, że jedno rozwiązanie może znacząco różnić się od drugiego, szczególnie pod względem możliwości rozbudowy. Dlatego też, mimo że trzon procedury pozostanie niezmieniony, to każde z wymienionych wcześniej urządzeń zostanie przetestowane nieco inaczej. Dzięki temu unikniemy traktowania jedną miarą komputerów w formacie Mini oraz tych większych, a przy testach AiO nie pominiemy istotności ekranu. Zapraszamy do zapoznania się z naszą procedurą obejmującą nie tylko profesjonalne komputery dla firm, ale też PC przygotowane z myślą o miłośnikach cyfrowej rozrywki.
To właściwie pierwszy aspekt, na jaki zwraca się uwagę przy wyborze sprzętu; bywa też, że estetyka komputera jest tak samo istotna jak jego funkcjonalność. Dlatego właśnie dużą wagę przywiązujemy do tego, jak komputer wygląda oraz z jakich materiałów zostały wykonane poszczególne elementy obudowy, łącząc to jednocześnie z próbą oceny funkcjonalności takiego, a nie innego rozwiązania. Bardzo istotną rzeczą jest także wybór oraz rozmieszczenie poszczególnych portów i gniazd. Takie detale jak liczba oraz rodzaj portów USB z przodu obudowy, rodzaj dostępnych wyjść wideo i audio, a także innych gniazd (np. PS/2 czy COM) mogą znacząco wpłynąć na ergonomię stanowiska pracy.
Wytrzymałość oraz spasowanie poszczególnych części obudowy również stanowi istotną kwestię. Elementy wykonane z niskiej jakości materiałów narażone są na pęknięcia i łatwe zbieranie wszelkiego rodzaju rys i innych uszkodzeń, a porządnie wykonana obudowa nie tylko może stać się ozdobą biura, ale też skutecznie chroni podzespoły. Stąd nasza dbałość o możliwie obiektywną ocenę jakości wykonania całej konstrukcji, nie pomijając takich szczegółów jak widoczność ewentualnych szpar w miejscu łączenia poszczególnych części, co ma istotne znaczenie w przypadku komputerów, które częściej znajdują się na biurku niż pod nim. Mamy tu przede wszystkim na myśli komputery typu All-in-One, SFF oraz wszelkiego rodzaju Mini i Micro PC.
Oceniamy również jakość i ergonomię klawiatury. Materiał, z którego zostało wykonane wypełnienie klawiatury oraz klawisze, głębokość ich skoku, układ, obecność podświetlenia i bloku numerycznego - te wszystkie elementy wpływają na komfort pracy z tekstem oraz danymi liczbowymi. Nie bez znaczenia, szczególnie w sprzęcie często opuszczającym biuro, jest także touchpad. Wielkość płytki, jej właściwości ślizgowe oraz obsługa gestów odbiją się na wygodzie obsługi komputera bez podłączonej myszy.
Jest to rzecz niezmiernie istotna w kontekście zakupu komputera stacjonarnego dla firmy lub dla gracza. Najczęściej największe pole manewru w tej kwestii dają nam konstrukcje w obudowie typu Tower lub Mini Tower oraz SFF, ale część producentów umożliwia także rozbudowę swoich komputerów AiO i tych w mniejszym formacie.
Zanim jednak zdecydujemy się rozbudować lub zmodernizować swój komputer, trzeba wiedzieć, ile będzie nas to kosztowało wysiłku. W związku z tym zwracamy uwagę na takie właściwości desktopa jak łatwość dostępu do wszystkich wymienialnych podzespołów, możliwość beznarzędziowej obsługi obudowy czy miejsca dla dysków twardych. Upraszcza to nie tylko wymianę poszczególnych elementów wyposażenia, ale też serwisowanie sprzętu, co dla firm stanowi istotną właściwość. W naszych recenzjach będziemy również starać się skonfrontować obietnice i zapewnienia producentów ze stanem faktycznym.
Kolejnym ważnym etapem w naszej procedurze jest przeanalizowanie wnętrza obudowy. Zwracamy uwagę na rozmieszczenie poszczególnych elementów wyposażenia oraz podzespołów, a także na możliwości, jakie daje nam płyta główna, zaczynając od liczby gniazda procesora, slotów dla kości pamięci operacyjnej, poprzez możliwości rozbudowy magazynu dla danych, a na liczbie i rodzaju szyn PCI i PCIe kończąc. Nie bez znaczenia jest również moc zasilacza i ewentualna możliwość wymiany tego elementu. To właśnie od zasilacza w sporej mierze zależy, czy będziemy mogli zainstalować lub wymienić niezależną kartę graficzną lub zainstalować nowy procesor. Nie można zapomnieć o tym, że w sprzęcie biznesowym niezbędnym elementem może się także okazać możliwość zainstalowania dodatkowej karty sieciowej, kontrolera RAID lub innych akcesoriów.
Komputery All-in-One oraz PC-ty w małym formacie zazwyczaj posiadają mniejsze pole manewru w kontekście rozbudowy, jednak i tutaj często możemy szafować dyskami oraz rozbudować RAM, a nawet wymienić procesor. W naszych publikacjach także i na to zwracamy uwagę.
Czasami z komputerem otrzymujemy podstawowy zestaw akcesoriów w postaci myszki oraz klawiatury. Traktując te urządzenia jako część zestawu, sprawdzamy, jak prezentują się z komputerem, oceniając jednocześnie ich funkcjonalność (układ klawiszy, ich charakterystyka skoku i kliku, ergonomia urządzenia) oraz dzieląc się w recenzji wrażeniami estetycznymi.
W przypadku komputerów All-in-One często mamy możliwość sprawdzenia jakości dźwięku oferowanej przez wbudowane głośniki. Podobnie jak w przypadku laptopów, oceniamy ich donośność, czystość dźwięku oraz charakterystykę nasycenia tonów wysokich i niskich. Staramy się także odnieść do subiektywnych wrażeń, jakie towarzyszyły nam w trakcie testów systemu audio.
Test matrycy
Test matrycy w komputerach All-in-One wygląda podobnie jak w przypadku laptopów. Za pomocą kolorymetru Spyder5Elite sprawdzamy odwzorowanie kolorów, nasycenie, kontrast oraz jasność ekranu. Jeżeli komputer wyposażono w ekran dotykowy, sprawdzane są również właściwości ślizgowe płaszczyzny monitora, reakcja na dotyk oraz tendencja do brudzenia się.
PCMark 8
Najnowsza edycja popularnego programu przystosowanego do testowania wydajności ogólnej komputerów pracujących w oparciu o system Windows. Nową wersję udoskonalono między innymi o testy symulujące obróbkę obrazu, edycję materiałów wideo oraz pracę z arkuszami kalkulacyjnymi. PCMark 8 to także bardziej kompleksowy przekrój możliwości komputera w zastosowaniach profesjonalnych. Aby ułatwić porównanie testowanej jednostki z innymi modelami, sprawdzamy jej możliwości w następujących kategoriach: Home, Work, Creative oraz Applications. Segment Home ocenia komputer pod kątem zastosowań domowych, Work w pracy biurowej, natomiast Creative testuje możliwości sprzętu przy obróbce multimediów. Ostatni test, Applications, wykorzystujemy w połączeniu z pakietem biurowym Microsoft Office 2013.
Ustawienia:
- plan zasilania - wysoka wydajność
- komputer jest połączony z Internetem
- ustawienia domyślne, wszystkie oferowane przez dany segment testy
- zainstalowany pakiet Microsoft Office 2013
Cinebench 11.5
Program pozwala dokładnie sprawdzić wydajność procesora oraz układu graficznego poprzez rendering sceny 3D. Do naszych celów wykorzystujemy test CPU, czyli samego procesora. Benchmark tworzy skomplikowaną ilustrację, dzieląc obraz na obszary - liczba obszarów uzależniona jest od liczby rdzeni i wątków oferowanych przez procesor. Wynik w postaci punktów pozwala na łatwe porównanie wydajności procesorów.
Ustawienia:
- plan zasilania - wysoka wydajność
- ustawienia domyślne programu
- test CPU oraz CPU (Single-Core)
Cinebench R15
Nowy Cinebench zyskał odświeżoną szatę graficzną, nowy rodzaj punktacji i nieco zmodyfikowaną scenerię zarówno testu graficznego, jak i CPU. Póki co, testy będziemy przeprowadzać zarówno na starszym, jak i na nowszym Cinebenchu.
Ustawienia:
- plan zasilania - wysoka wydajność
- ustawienia domyślne programu
- test CPU oraz CPU (Single-Core)
AS SSD Benchmark
Coraz więcej komputerów mobilnych korzysta z dysków SSD, uzupełniliśmy więc naszą procedurę o test programem AS SSD Benchmark, który stworzono do sprawdzania możliwości właśnie tych nośników. Prócz prędkości transferów potrafi on także zasymulować kopiowanie dużych plików typu ISO i pochodnych.
Ustawienia:
- plan zasilania - wysoka wydajność
- domyślne ustawienia programu
- test główny oraz copy-benchmark
HD Tune
Przy testach dysków talerzowych nadal znakomicie spisuje się niewielki i ceniony przez wielu użytkowników program HD Tune. Nośniki magnetyczne nie szokują już swymi osiągami, ale to wciąż najtańszy sposób na przechowywanie dużych ilości danych.
Ustawienia:
- plan zasilania - wysoka wydajność
- domyślne ustawienia programu
- test główny
3DMark
Najnowsza odsłona sławnego 3DMarka daje użytkownikowi dostęp do kilku testów, dostosowanych do maszyn z różnych pułapów wydajności graficznej. Obecnie za najważniejsze uznaje się dwa z nich: Time Spy, skupiający na wykorzystaniu DirectX 12, oraz Fire Strike (oraz Fire Strike Extreme w przypadku konfiguracji SLI oraz high-endowych kart graficznych). W przypadku gdy komputer wyposażono tylko w grafikę zintegrowaną, sięgamy po testy wymagające mniejszych zasobów sprzętowych - Sky Diver oraz Cloud Gate.
Ustawienia:
- plan zasilania - wysoka wydajność
- test Time Spy
- test Fire Strike
- test Fire Strike Extreme (opcjonalnie)
- test Sky Diver
- test Cloud Gate
- wszelkie zaawansowane ustawienia - domyślne
3DMark 11
3DMark z oznaczeniem 11 pojawił się krótko po wprowadzeniu na rynek bibliotek DirectX 11, wciąż jednak ceni go wielu użytkowników, których platforma sprzętowa nie pozwala na wykorzystanie nowszej wersji programu.
Ustawienia:
- plan zasilania - wysoka wydajność
- test Performance
- wszelkie zaawansowane ustawienia - domyślne
VRMark
Coraz więcej komputerów gamingowych, szczególnie tych wyposażonych w najnowsze i najmocniejsze układy graficzne, określanych jest przez producentów jako VR Ready, co oznacza, że powinny poradzić sobie z obsługą wirtualnej rzeczywistości. Jeżeli jesteśmy nieufni wobec tych informacji, możemy sami to sprawdzić, instalując benchmark, który określi, czy i na ile komputer nadaje się do tak zaawansowanej rozrywki. Oprócz punktowego wyniku użytkownik otrzyma także jasną informację o gotowości konfiguracji do zabawy z goglami VR. Co ważne, nie trzeba mieć ich wcale na podorędziu, aby móc przeprowadzić test, gdyż program symuluje pracę z goglami podłączonymi do komputera.
Ustawienia:
- plan zasilania - wysoka wydajność
- test Orange Room
- wszystkie ustawienia - domyślne
Heaven Benchmark 4.0
Oparta o silnik Unigine aplikacja testowa zyskała wielu zwolenników - głównie dzięki stabilnemu działaniu na rozmaitych konfiguracjach oraz generowaniu czytelnego wyniku w klatkach na sekundę. Podniebne miasto możemy oglądać w bardzo zróżnicowanych ustawieniach graficznych (DirectX 9 lub 11, teselacja), co ułatwia poznanie możliwości konkretnego modelu grafiki.
Ustawienia:
- plan zasilania - wysoka wydajność
- test 1 - 1080p; API: DX9; ustawienia: wysokie; teselacja - wył.; AA - wył.
- test 2 - 1080p; API: DX11; ustawienia: wysokie; teselacja - norm.; AA - x4
- test 3 - 1080p; API: DX11; ustawienia: ultra; teselacja - ekstr.; AA - x8
- test 4 - 4K; API: DX11; ustawienia: wysokie; teselacja - norm.; AA - wył.
- test 5 - 4K; API: DX11; ustawienia: ultra; teselacja - ekstr.; AA - wył.
Valley Benchmark 1.0
Z nieba wracamy na ziemię, aby podziwiać przepiękne i pełne dzikiej przyrody krajobrazy. Przed nami 64 tysiące kilometrów kwadratowych syberyjskiej scenerii, których widok zapiera dech w piersi - nie dziwią więc spore wymagania tej produkcji.
Ustawienia:
- plan zasilania - wysoka wydajność
- test 1 - 1080p; API: DX9; ustawienia: wysokie; AA - wył.
- test 2 - 1080p; API: DX11; ustawienia: wysokie; AA - x4
- test 3 - 1080p; API: DX11; ustawienia: ultra; AA - x8
- test 4 - 4K; API: DX11; ustawienia: wysokie; AA - wył.
- test 5 - 4K; API: DX11; ustawienia: ultra; AA - wył.
Superposition Benchmark
Nowa odsłona benchmarka opartego o silnik UNIGINE 2 pozwoli nam zajrzeć do laboratorium rodem z eksperymentu filadelfijskiego. Cewki Tesli, zakłócenia grawitacyjne, wyładowania elektromagnetyczne - wszystkie te elementy generują rozmaite efekty graficzne obciążające zarówno grafikę, jak i procesor. Z tego względu program znakomicie radzi sobie z testowaniem wydajności graficznej oraz kultury pracy sprzętu.
Ustawienia:
- plan zasilania: wysoka wydajność
- test 1 - 1080p, ustawienia - medium
- test 2 - 1080p, ustawienia - high
- test 3 - 1080p, ustawienia - extreme
- test 4 - 4K, ustawienia - high
- test 5 - 4K, ustawienia - extreme
SPECviewperf 11
Benchmark stworzony w celu oceny przydatności komputera do pracy z bardzo wymagającymi aplikacjami projektowymi jak Lightwave, CATIA czy Pro/ENGINEER. Program podaje wynik w liczbie klatek na sekundę.
Ustawienia:
- plan zasilania - wysoka wydajność
- rozdzielczość - 1920 x 1080
- FSAA - None
SPECviewperf 12
Nowsza wersja programu sprawdzającego wydajność sprzętu przy pracy z aplikacjami do projektowania. Na liście testów pojawiły się zarówno odświeżone wersje znanych aplikacji (CATIA V6 R2012), jak i zupełnie nowe tytuły. Z racji wymagań SPECviewperf 12 pojawiać się będzie przy okazji testów najwydajniejszych maszyn.
Ustawienia:
- plan zasilania - wysoka wydajność
- rozdzielczość - 1920 x 1080
- FSAA - None
Metro: Last Light - Redux
Powrót do świata moskiewskiego metra nadal imponuje rozmachem graficznym - szczególnie w ulepszonej wersji Redux. Benchmark opiera się na finałowej scenie batalistycznej, pełnej eksplozji, walczących ludzi i najprzeróżniejszych efektów specjalnych. Jest to zatem sytuacja ekstremalna pod względem obciążenia GPU - w pozostałych lokacjach liczba klatek na sekundę będzie nieco wyższa.
Ustawienia:
- test 1 - 1080p; jakość - średnia; SSAA - wył.; AF - 4x; rozmycie - wył.; teselacja - wył.; PhysX - wył.
- test 2 - 1080p; jakość - wysoka; SSAA - wył.; AF - 16x; rozmycie - wł.; teselacja - wysoka; PhysX - wył.
- test 3 - 1080p; jakość - b. wysoka; SSAA - wł.; AF - 16x; rozmycie - wł.; teselacja - b. wysoka; PhysX - wł.
- test 4 - 4K; jakość - wysoka; SSAA - wył.; AF - 16x; rozmycie - wł.; teselacja - wysoka; PhysX - wył.
- test 5 - 4K; jakość - b. wysoka; SSAA - wł.; AF - 16x; rozmycie - wł.; teselacja - b. wysoka; PhysX - wł.
Tomb Raider
Odświeżony Tomb Raider to znakomity reboot tej sławetnej serii, dzięki któremu poznajemy pierwsze przygody Lary Croft. Gdy świeżo upieczona pani archeolog wraz z przyjaciółmi trafia na mistyczną wyspę pełną orientalnych tajemnic, czeka ją sporo wspinania, spadania, strzelania i odkrywania tytułowych grobowców. A zapierająca dech w piersiach grafika będzie tylko wisienką na fabularnym torcie. Do testów wykorzystujemy benchmark wbudowany w grę.
Ustawienia:
- test 1 - 1080p; jakość - wysoka; AA - FXAA,
- test 2 - 1080p; jakość - ultra; AA - 2x SSAA,
- test 3 - 1080p; jakość - ultimate; AA - 4x SSAA
- test 4 - 4K; jakość - ultra; AA - wył.
- test 5 - 4K; jakość - ultimate; AA - wył.
Rise of the Tomb Raider
Kolejna wyprawa Lary Croft tym razem zabierze gracza w syberyjską dzicz, gdzie poszukiwać będzie zaginionego miasta Kitież i sekretu nieśmiertelności. Graficznie tytuł prezentuje się jeszcze lepiej od poprzednika, więc eksploracji nieustannie będą towarzyszyć zachwyty nad realistycznie oddaną przyrodą i ruinami zapomnianej cywilizacji.
Ustawienia:
- test 1 - 1080p; ustawienia - średnie; AA - SMAA
- test 2 - 1080p; ustawienia - wysokie; AA - 2x SSAA
- test 3 - 1080p; ustawienia - b. wysokie; AA - 4x SSAA
- test 4 - 4K; ustawienia - wysokie; AA - wył.
- test 5 - 4K; ustawienia - b. wysokie; AA - wył.
Ashes of the Singularity
Już dawno na rynku nie pojawiła się strategia typu RTS o równie wielkich mapach. Gra kładzie największy nacisk na rozgrywkę wieloosobową, pozwalając przekonać się, jak radzimy sobie z kontrolowaniem źródeł zasobów i przejmowaniem kolejnych części terytorium przy jednoczesnym budowaniu armii stworzonych z setek różnorodnych jednostek. Ashes of Singularity wspiera już DirectX 12 i w takim trybie wykorzystujemy je do naszych testów.
Ustawienia:
- test 1 - 1080p; ustawienia - high; AA - 2x MSAA
- test 2 - 1080p; ustawienia - extreme; AA - 4x MSAA
- test 3 - 1080p; ustawienia - crazy; AA - 4x MSAA
- test 4 - 4K; ustawienia - extreme; AA - wył.
- test 5 - 4K; ustawienia - crazy; AA - wył.
Doom
Czwarta odsłona najsłynniejszego FPS-a na świecie to prawdziwy powrót do korzeni. Refleks i apteczki to jedyne czego potrzebujemy do szczęścia, by stawić opór piekielnej hordzie. Dzięki zachowaniu klimatu protoplastów Doom szczególnie przypadnie do gustu starszym użytkownikom, chcącym przypomnieć sobie stare dobre czasy gier PC.
Ustawienia:
- test 1 - 1080p; Open GL; ustawienia – medium; SMAA
- test 2 - 1080p; OpenGL; ustawienia – high; SMAA x1
- test 3 - 1080p; OpenGL; ustawienia – ultra; TXAA x8
- test 4 - 4K; OpenGL; ustawienia – high; AA-off
- test 5 - 4K; OpenGL; ustawienia – ultra; AA-off
Wiedźmin 3 - Dziki Gon
Tego polskiego tytułu nie trzeba przedstawiać graczom z żadnego zakątka świata. Jeden z największych RPG-ów zachwyca nie tylko nieziemską grafiką i udźwiękowieniem, lecz także świetną fabułą i bestiariuszem opartym o słowiańskie wierzenia. Setki nagród i miliony sprzedanych egzemplarzy czynią z niego najważniejszy tytuł w historii polskich gier komputerowych. Lokacją testową jest rynek w Novigradzie.
Ustawienia:
- test 1 - 1080p; ustawienia grafiki - średnie; postprocesy - średnie; AA - wł.
- test 2 - 1080p; ustawienia grafiki - wysokie; postprocesy - wysokie; AA - wł.
- test 3 - 1080p; ustawienia grafiki - maksymalne; postprocesy - maksymalne; AA - wł.
- test 4 - 4K; ustawienia grafiki - wysokie; postprocesy - wysokie; AA - wył.
- test 5 - 4K; ustawienia grafiki - maksymalne; postprocesy - maksymalne; AA - wył.
Mass Effect: Andromeda
Mass Effect: Andromeda to jeden z najbardziej wyczekiwanych tytułów 2017 roku. Powrót do świata stworzonego przez BioWare nie usatysfakcjonował jednak wszystkich miłośników serii - szerzej pisaliśmy o tym w naszej mini-recenzji. Roztaczające się przed nami widoki oraz kolejne planety prezentują się olśniewająco i fani kosmicznych RPG-ów muszą dysponować niezłą grafiką, by zachować płynną animację przy wyższych ustawieniach graficznych. Za lokację testową służy kolonia na Eos. W ustawieniach graficznych korzystamy z profili przygotowanych przez producenta, ręcznie wyłączając połączone z tym skalowanie obrazu (resolution scale mode).
Ustawienia:
- test 1 - 1080p, ustawienia - średnie
- test 2 - 1080p, ustawienia - wysokie
- test 3 - 1080p, ustawienia - ultra
- test 4 - 4K, ustawienia - wysokie
- test 5 - 4K, ustawienia - ultra
Watch Dogs 2
Szumnie zapowiadany konkurent GTA V okazał się tytułem godnym tego miana. Spora w tym zasługa grafiki, gdyż w przeciwieństwie do pierwszej części optymalizacja nie woła o pomstę do nieba. Gra przy maksymalnych ustawieniach ma spore wymagania, ale nagradza nas przepięknym otwartym miastem San Francisco. Bardzo rozbudowane opcje graficzne pozwalają na dokładną regulację szczegółowości "sandboxowej" mapy, więc płynna rozgrywka będzie możliwa i na starszym sprzęcie - grunt to znaleźć kompromis między płynnością a nagromadzeniem detali. Do testów używamy ustawień przygotowanych przez producenta (wysokie, b. wysokie, ultra).
- test 1 - 1080p, ust. wysokie
- test 2 - 1080p, ust. b. wysokie
- test 3 - 1080p, ust. ultra
- test 4 - 4K, ust. b. wysokie
- test 5 - 4K, ust. ultra
Pobór energii
Jest to cecha nie mniej istotna niż w przypadku notebooków, jednak specyfika sprzętu sprawia, że kultura pracy w desktopach sprawdzana jest nieco inaczej. Skupiamy się tutaj na oszacowaniu poboru energii elektrycznej za pomocą watomierza GreenBlue GB202:
test 1 - przeglądanie Internetu: plan zasilania - wysoka wydajność; test z wykorzystaniem przeglądarki Google Chrome i rozszerzenia Super Auto Refresh; pięć kart odświeżanych co 2 minuty.
test 2 - obciążenie: plan zasilania - wysoka wydajność; komputer obciążony przez godzinę benchmarkiem Unigine Haeven.
W tym samym czasie sprawdzana jest temperatura procesora oraz niezależnej karty graficznej. Do tego wykorzystujemy wskazania aplikacji HWInfo.
Test głośności
W przypadku All-in-One oraz mini-komputerów znajdujących się zazwyczaj na biurku, w bliskiej odległości od użytkownika, badamy za pomocą decybelomierza Voltcraft SL-100 głośność pracy komputera. Test przeprowadzany jest w taki sam sposób, jak w przypadku badania poboru prądu oraz sprawdzania temperatur podzespołów.
- test 1 - praca biurowa: plan zasilania - zrównoważony; preferowany układ graficzny - zintegrowany
Notebook przez godzinę wykonuje rozmaite zadania biurowe w ramach testu PCMark 8 - Work.
- test 2 - duże obciążenie; plan zasilania - wysoka wydajność; preferowany układ graficzny - niezależny
Komputer przez godzinę pracuje obciążony aplikacją Heaven Benchmark 1.0.
Przejrzystość stworzonego przez zespół lab-kuzniewski.pl procesu testowania komputera stacjonarnego sprawia, że wyniki z poszczególnych recenzji mogą być swobodne porównywane, a na ich podstawie każdy jest w stanie wyciągnąć odpowiednie wnioski. Jednocześnie dbamy o to, aby nasza procedura była na bieżąco aktualizowana i dostosowywana do dosyć dynamicznie zmieniającej się oferty sprzętu komputerowego i podzespołów, co oznacza, że stale rozszerzamy bazę benchmarków oraz innych aplikacji wykorzystywanych w trakcie testów.
Zespół lab-kuzniewski.pl