Porównanie darmowych chmur

Wstęp

Dostęp do swoich dokumentów i plików niezależnie od tego, gdzie się znajdujemy i z jakiego urządzenia korzystamy, staje się istotny dla coraz większej rzeszy użytkowników. Dlatego też przechowywanie danych w chmurze staje się coraz bardziej popularne, zarówno wśród użytkowników biznesowych, jak i domowych.
Duży wpływ na wzrost popularności chmury ma zapewne łatwość korzystania z tej usługi – poszczególne chmury posiadają dedykowane aplikacje na komputery i telefony, przez co przenoszenie i synchronizowanie danych między urządzeniami stało się niezwykle łatwe - po poprawnym skonfigurowaniu aplikacji synchronizacja odbywa się bezobsługowo.
Które chmury warto polecić? Jakie opcje i jaką pojemność oferują swoim użytkownikom? Prezentujemy nasze zestawienie najlepszych i najpopularniejszych chmur do przechowywania danych:

1. Microsoft One Drive

Niewątpliwą zaletę One Drive stanowi fakt, że usługa została wbudowana w system integracyjny Windows. Nie wymaga instalacji dodatkowego oprogramowania ani konfiguracji, wystarczy zalogować się do swojego konta Microsoft. Usługa OneDrive dostępna jest jako osobny folder, którego zawartość synchronizuje się z chmurą.

Nie ma możliwości wyboru, które istniejące foldery powinny się synchronizować z chmurą – synchronizuje się tylko wyłącznie folder OneDrive oraz cała jego zawartość (razem z podfolderami). Poza system Windows OneDrive dostępny jest na macOS, telefonach z Androidem, iOS, Windows Mobile, a także na konsoli XBOX 360 oraz XBOX ONE.

Podstawowe, darmowe konto umożliwia przechowywanie maksymalnie 5GB danych. Możliwe jest rozszerzenie dysku OneDrive do 100GB miesięcznie w cenie 7,99 PLN. Użytkownicy Office 365 mają w cenie pakietu do dyspozycji konto OneDrive o pojemności aż 1TB.

Mocne strony:

  • zintegrowana z Windowsem
  • dostępna na wielu platofmach
  • korzystna cena

Słabe strony:

  • brak możliwości wyboru folderu do synchronizacji
  • tylko 5 GB pojemności
2. Google Drive

Dysk Google, zintegrowany z kontem Gmail – nie jest wymagana osobna rejestracja, wystarczy zalogować się za pomocą swojego konta mailowego. Podobnie jak One Drive, Google drive dostępny jest na urządzeniach z systemem Windows, macOS, telefonach z Androidem, iOS, a także. Windows Mobile. Aplikacja po zainstalowaniu tworzy w systemie operacyjnym folder, którego zawartość automatycznie synchronizuje się z dyskiem Google.

Podstawowa, darmowa wersja dla niekomercyjnych użytkowników pozwala przechowywać do 15GB danych, dostępne są również dodatkowe pakiety, które pozwalają rozszerzyć pojemność do 100GB (8,99 PLN miesięcznie lub 89,90 PLN rocznie), 200 GB (13,99 PLN miesięcznie lub 139,90 PLN rocznie) oraz 2TB (46,99 PLN miesięcznie lub 469,99 rocznie).

Mocne strony:

  • dostępna na wielu platofmach
  • 15 GB pojemności

Słabe strony:

  • brak możliwości wyboru folderu do synchronizacji
3. pCloud

pCloud to mniej znana chmura do przechowywania danych, ale z całą pewnością warta uwagi. Aplikacja nie tylko tworzy folder, który ma być synchronizowany z chmurą, ale umożliwia też wskazanie konkretnych folderów na naszym dysku, które również będą się synchronizowały. Umożliwia również udostępnianie folderów, oraz wklejanie linków do plików, które automatycznie zostaną załadowane na dysk pCloud. Funkcja ta z pewnością zostanie doceniona przez wielu użytkowników – dzięki temu nie musimy pobierać pliku przed wgraniem go do chmury. Aplikacja mobilna posiada ciekawą funkcję, jaką jest odtwarzacz muzyczny – wbudowany player odtwarza zsynchronizowane pliki audio. Dzięki temu nie musimy wgrywać muzyki do pamięci urządzenia.

Podstawowy, darmowy plan oferuje 10 GB przestrzeni. Plany premium dostępne są w formie miesięcznego abonamentu lub rocznego rozliczenia. Dostępne są dwa plany - plan Premium 500 GB w cenie $47.88 za roczną subskrypcję i $4.99 za miesięczną lub plan Premium Plus 2 TB w cenie $95.88 za roczną subskrypcję i $9.99 za miesięczną.

Mocne strony:

  • 10 GB pojemności
  • Wybór dowolnego folderu do synchronizacji

Słabe strony:

  • toporna aplikacja
  • dodatkowa opłata za szyfrowanie plików
4. Mega

Mega to chmura, która oferuje aż 50 GB darmowej przestrzeni dla każdego zarejestrowanego użytkownika. Podobnie jak pCloud umożliwia wskazanie dowolnego folderu do synchronizacji, a także wspiera pobieranie z linków zewnętrznych. Możliwe jest również udostępnianie linków do pojedynczych plików, a także całych folderów.

Poza standardowymi aplikacjami dla komputerów i urządzeń mobilnych Mega posiada także dodatki do przeglądarek, które umożliwiają wygodną obsługę chmury, a także wtyczkę do programu Thunderbird, która w wygodny sposób umożliwia przesyłanie za pomocą Mega dużych załączników. Co więcej, istnieje również dostępne dla Windows, MAc i Linux narzędzie wiersza poleceń do pracy z kontem i plikami MEGA.

Poza darmowym kontem dostępne są oczywiście plany Premium. Konto PRO LITE, oferujące 400 GB pojemności to koszt 22,75 PLN miesięcznie, konto PRO I o pojemności 2 TB to koszt 45,55 PLN miesięcznie, konto Pro III o pojemności 8 TB to koszt 91,15 miesięcznie, a konto PRO III, czyli najwyższy dostępny pakiet, to 16 TB za 136,75 PLN miesięcznie.

Mocne strony:

  • wygodna aplikacja
  • wybór dowolnego folder

Słabe strony:

  • wysokie ceny abonamentów
  • powolny dostęp przez przeglądarkę
5. Dropbox

Dropbox wypada dosyć blado na tle wyżej opisanych chmur. Przede wszystkim dlatego, że oferuje zaledwie 2 GB miejsca na przechowywanie swoich danych, ale też brakuje mu funkcji, które są dostępne u konkrecji, jak na przykład synchronizowanie dowolnego folderu.

Zaletami są mała, szybko działająca aplikacja, duże bezpieczeństwo oraz możliwość udostępniania bezpośrednich linków do plików i folderów. Oczywiście wszystko to dostępne jest w usłudze Dropbox Free.

Dla osób zainteresowanych płatną usługą dostępne są dwa pakiety: Dropbox Plus w cenie 9,99 euro miesięcznie (przy rozliczeniu rocznym), który oferuje 2 TB miejsca oraz szereg dodatkowych funkcji. Drugi pakiet to Dropbox Professional, dostępny w cenie 16,58 euro miesięcznie (przy rozliczeniu rocznym). W tej cenie otrzymujemy, poza funkcjami dostępnymi w wersji plus otrzymujemy 3 TB miejsca, odzyskiwanie plików nawet do pół roku wstecz, obsługę plików nawet do 100 GB oraz szereg dodatkowych rozwiązań.

Mocne strony:

  • wygodna aplikacja
  • szybkie działanie

Słabe strony:

  • wysokie ceny abonamentów
  • tylko 2GB powierzchni
Podsumowanie

Która z opisanych chmur jest najlepsza? Nie da się odpowiedzieć jednoznacznie na to pytanie. Wiele osób na pewno doceni to, że w przypadku chmur OneDrive oraz GoogleDrive nie jest konieczna dodatkowa rejestracja – dostęp do chmury można uzyskać z poziomu poczty e-mail. Pozostałe chmury bronią się dodatkowymi funkcjami, takimi jak zwiększone możliwości synchronizacji, więcej miejsca czy odtwarzacz muzyki na urządzenia mobilne.

Ostateczny wybór i tak będzie zależał od naszych osobistych preferencji.

kuzniewski.banner